24 nov 2014

Nieuw Parkeerplan: voor een leefbare en bereikbare stad

  Op de Gemeenteraadszitting van 24 november werd het nieuwe parkeerplan goedgekeurd. Mijn tussenkomst kan je hier lezen. Beste Collega's,

 

De ambitie van dit parkeerplan is duidelijk: om een leefbare stad te bereiken moet de autodruk in onze stad omlaag. Om dat te realiseren moet je duidelijke keuzes durven maken, en daarbij is het parkeerbeleid een cruciaal instrument.

 

Een eerste punt waarom dit parkeerbeleidsplan een trendbreuk betekent, is het feit dat er een stevig hoofdstuk over fietsparkeren in is opgenomen. Dat maakt meteen duidelijk dat een parkeerplan niet enkel over auto's gaat. Om van Gent een echte fietsstad te maken moeten we immers nog meer inzetten op veilige fietsstallingen, zowel permanente als piekstallingen bij evenementen.

 

Maar het is duidelijk dat ook wat het autoparkeren betreft onze stad het verschil maakt. In Brussel presenteerde men vandaag de plannen voor een forse uitbreiding van de voetgangerszone in het stadscentrum. Een keuze die we ook in ons eigen mobiliteitsplan maken en die een enorme meerwaarde zal betekenen voor de aantrekkelijkheid van het stadscentrum. Waar Gent echter kiest voor een standstill in het aantal openbare parkeerplaatsen binnen de ring, gaat men in Brussel voor de aanleg van nog meer openbare parkings. Wie denkt dat dat geen aanzuigeffect zal creëren, maakt zichzelf én de burger blaasjes wijs.

 

Met ons parkeerplan blijft Gent bereikbaar en is parkeren in het stadscentrum nog steeds mogelijk. Maar door het limiteren van het aanbod en een verhoogd tarief naarmate je het hart van de stad nadert, zorg je er voor dat bezoekers echt aangemoedigd worden om over te stappen naar duurzamere alternatieven dan de auto. Met dit plan kiezen we als stad resoluut voor onze bewoners. Dankzij de hogere tarieven en kortere parkeertijden vinden zij weer makkelijker plaats voor hun voertuig. We stimuleren echter ook het autodelen, en maken de tweede bewonerskaart duurder. Zo willen we ook onze Gentenaars aanzetten na te denken over de noodzaak van autobezit.

 

We kiezen voor een grotere leesbaarheid van de tariefzones, met een tarief dat oploopt richting het centrum. Via verschillende Park en Rides zorgen we ervoor dat bezoekers de auto aan de rand van de stad kunnen achterlaten, om over te stappen op de fiets of het openbaar vervoer. Het plan zet ook in op innovatie, met switchparkeren, stop en shop zones, een virtuele parkeerkaart en de parkeermakelaar.

 

Collega's, ik zei het al, dit parkeerplan is cruciaal om een duurzame mobiliteit te realiseren in onze stad. Laat ons dan ook samen van Gent een leefbare en bereikbare stad maken door dit plan te steunen.