25 apr 2022

Moderevolutie in Europa? Circulair is de toekomst

De snelheid waarmee fast fashionmerken kleding produceren, verkopen en weggooien doet naar adem happen. Textiel wordt sneller dan ooit ontworpen, geproduceerd en verkocht. Maar ook weggegooid. De keerzijde van deze modewaanzin schokte de wereld in 2013, met de instorting van de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh. Duizenden kledingarbeiders, voornamelijk vrouwen, kwamen om. De fabriek produceerde kleding voor onder meer Prada, Gucci en Versace - dure modemerken. Toch werkten arbeiders er tegen de laagste lonen ter wereld.

 

Als reactie op Rana Plaza is in meer dan 100 landen een moderevolutie beweging ontstaan. Eén van de eisen is meer transparantie en verantwoordelijkheid van modebedrijven voor hun werknemers en het milieu. Deze week herdenken we de slachtoffers van de Rana Plaza ramp, en richten we de aandacht op wie onze kleding maakt. Want miljoenen werknemers in de fast fashionindustrie worden nog steeds dagelijks blootgesteld aan onaanvaardbare risco's. Van intimidatie en ongevallen op de werkvloer tot beroepsziektes gelinkt aan giftige chemicaliën.

Met de klimaatcrisis voor onze deur willen we ook weten hoé onze kledij gemaakt wordt. Want ook daar is de impact duizelingwekkend. Volgens berekeningen van de VN is de mode-industrie verantwoordelijk voor ongeveer 8-10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Het verven van textiel is de op één na grootste vervuiler van de wereldwijde watervoorziening. Wetenschappers schatten dat textiel bijdraagt ​​aan ongeveer 9% van de microplastics die in onze oceanen terecht komen.

De groene fractie in het Europees Parlement deed een studie om de werkelijke sociale en ecologische kosten van de mode-industrie te achterhalen. We vergeleken de sociale en milieukosten van een buiten de EU geproduceerd katoenen T-shirt met een soortgelijk exemplaar dat binnen de EU werd geproduceerd. Dit brengt de verborgen kost van fast fashion in beeld:

  • voor een tshirt uit Bangladesh onderbetaalt de producent & consument meer dan 18 euro, vooral door dwang- en kinderarbeid, verlies aan biodiversiteit en watergebruik
  • hetzelfde stuk uit Griekenland vertegenwoordigt zo'n 5 euro verborgen kosten, vooral te wijten aan intensief watergebruik


Wanneer fast fashion uit de mode raakt

We moeten de logica omgooien en volop inzetten op circulaire mode. In dat model staat hergebruik en reparatie voorop en wordt het afval van vandaag de grondstof van morgen. Steeds meer mensen kiezen al voor slow fashion en tweedehands. Eerlijke modemerken ontwikkelen langzamere modemodellen, gebaseerd op duurzame praktijken. Marktplaatsen voor tweedehandskleding zijn sterk in opkomst. Maar de inspanning om komaf te maken met fast fashion mag niet de verantwoordelijkheid van de consument zijn.

Daarom zijn sterke wetten nodig, die voorkomen dat de kledingindustrie produceert ten koste van het milieu en rechten van werknemers. Circulariteit en sterke sociale standaarden moeten van eerlijke mode de regel maken in plaats van de uitzondering.

De Europese Commissie heeft onlangs een EU-strategie voor duurzaam textiel voorgesteld. Als onderhandelaar voor de groenen in de milieucommissie van het Europees Parlement zal ik volop inzetten op circulair productontwerp, om een einde te maken aan fast fashion. Mijn eisen:

  • Zorgplicht voor alle producenten: verantwoordelijkheid over de hele keten rond mensenrechten en milieubescherming
  • Eerlijke lonen in de textielindustrie
  • Aanpak van oneerlijke handelspraktijken zoals annulaties van al geproduceerde kledij
  • Een ban op kledij gelinkt aan dwangarbeid
  • Inzetten op bioteelt, water-en afvalmanagement om de negatieve impact van katoenteelt verkleinen
  • De regels rond chemicaliëngebruik in het productieproces aanscherpen
  • Een ban op de vernietiging van onverkochte/geretourneerde kledij
  • Oog voor gender om kwetsbare werknemers te beschermen

Volg onze strijd voor een eerlijke en duurzame textielindustrie!

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren