24 feb 2015

Het nieuwe mobiliteitsplan: klaar voor de toekomst

Op 24 februari werd het ontwerp mobiliteitsplan goedgekeurd in de gemeenteraad, mijn tussenkomst kan je hieronder vinden   18 jaar geleden koos Gent met de invoering van de voetgangerszone voor een mobiliteitsplan dat toen zowel vooruitstrevend als omstreden was.  Vandaag schrijven we met dit mobiliteitsplan opnieuw geschiedenis, door als stad de voortrekkersrol in Vlaanderen op te nemen voor een ambitieus en toekomstgericht mobiliteitsbeleid. Steeds meer mensen beginnen te beseffen dat de huidige overheersing van koning auto plaats moet maken voor een duurzamer alternatief. Ik ben blij dat we vandaag in Gent deze duidelijke keuze maken en voluit durven gaan voor een leefbare en bereikbare stad. We bevinden ons daarbij in goed gezelschap: steden als Parijs, Kopenhagen, Helsinki hebben reeds begrepen dat hun burgers snakken naar een uitweg uit de files en de luchtvervuiling. Zij durven creatieve en verregaande keuzes maken om hun steden aangenaam en leefbaar te houden, waarbij stappers, trappers en openbaar vervoer centraal staan. Wie Kopenhagen al eens heeft bezocht, kan enkel erkennen dat het beleid werkt en de stad een veel aangenamere plaats is zonder aanschuivende rijen automobilisten.

 

Het is duidelijk dat niets doen geen optie is. We staan vandaag constant met z'n allen in de file, onze kinderen lijden onder een slechte luchtkwaliteit en te veel geluidshinder. Dat het anders kan, bewijst ons nieuwe mobiliteitsplan. We kiezen in Gent voor een ambitieus maar tevens tergend haalbaar alternatief. Niet voor luchtfietserij, wél voor een echte fietsstad met veilige fietsinfrastructuur, goede bewegwijzering en aandacht voor fietsparkeren. Niet voor stadsautostrades, wél voor een stevig uitgebouwd openbaar vervoersnetwerk. Met een volwaardig nachtnet, met een vertramming van onze buslijnen voor meer leesbaarheid en reizigerscomfort en met een uitgewerkt voorstadsnetwerk dat voor een vlotte verbinding zorgt tussen de verschillende treinstations en de ons omringende steden en gemeenten. We kiezen voor  een autovrij stadscentrum waar het aangenaam wandelen en winkelen is voor Gentenaars en voor bezoekers.  En we maken van verkeersveiligheid een prioriteit door de hele binnenstad zone 30 te maken.

 

Dat we dit niet alleen kunnen realiseren is duidelijk, we hebben de steun nodig van een hele rits partners om dit te kunnen realiseren. Dat de Vlaamse overheid, de Lijn en de NMBS positieve geluiden laten horen over alvast een deel van onze plannen is dan ook erg bemoedigend. Maar we zullen met zijn allen op dezelfde nagel moeten blijven kloppen om ook die andere projecten, zoals een veilige oplossing voor de Dampoort,  een leefbare buurt rondom de E17 of een uitgebouwd voorstadsnet gedaan te krijgen. Maar laat ons in dit rijtje partners vooral niet de Gentenaar zelf vergeten. Ook onze bewoners reageren overwegend positief op de plannen en staan te trappelen om mee te denken over mobiliteit in hun buurt. Het is niet toevallig dat het mobiliteitsplan een sterke nadruk legt op het belang van participatie en co-creatie. Ik verwacht dan ook erg veel van de wijkcirculatieplannen die we samen met de Gentenaar kunnen beginnen uittekenen om ook buiten het stadscentrum de leefbaarheid te verbeteren.

Met dit mobiliteitsplan kiezen we samen voor de mobiliteit van de toekomst. Ik roep jullie dan ook op dit ambitieuze plan volop te steunen, het werk begint immers pas nu: onze plannen omzetten in realiteit en die leefbare aangename stad realiseren waar we samen van dromen.