10 mei 2014

Gentenaars bouwen mee aan de mobiliteit van de toekomst

  In Gent kiest het stadsbestuur met schepen Filip Watteeuw voluit voor het openbaar vervoer. Daar zijn heel wat investeringen voor nodig, zoals voor nieuwe tramlijnen. Om die te realiseren moeten de Vlaamse regering en De Lijn wel voldoende middelen voorzien.  Dat was de voorbije 10 jaren niet het geval. Tussen 2004 en nu werd er in Gent maar iets meer dan twee kilometer tramlijn aangelegd. In Antwerpen was dat in dezelfde periode zeventien kilometer. Zeven maal zo veel. Dit kan niet langer. Gelukkig komt er nu langzaamaan een inhaalbeweging op gang. Tegen eind 2015 komen er twee serieuze stukken tramlijn bij, naar het UZ en naar Zwijnaarde. Ook voor lijn 7 ziet het er goed uit. Lijn 3 zit nog in de studiefase.

 

Sara Matthieu, gemeenteraadslid en derde op de lijst voor het Vlaams Parlement: "Bijkomende investeringen in bus en tramlijnen zijn cruciaal voor de leefbaarheid van onze stad.  Als we de Gentenaar willen overtuigen de auto te laten staan, moeten we hen een comfortabel, betrouwbaar en snel openbaar vervoersnet bieden. Ik wil spijkerharde garanties van de volgende Vlaamse Regering dat Gent niet opnieuw in de kou blijft staan."

Filip Watteeuw, Schepen voor mobiliteit en lijstduwer voor de Kamer: "Gent gaat voluit voor het openbaar vervoer. In deze stad investeren is dan ook de enige logische keuze voor De Lijn. Hier, in de tweede stad van Vlaanderen kan het openbaar vervoer een grote sprong voorwaarts maken.  De Lijn moet eindelijk van Gent een prioriteit maken."

Om deze eisen kracht bij te zetten voerde Groen actie op de Korenmarkt. Onder het motto: "Bouw mee aan de tram van morgen" legden we tijdens deze actie samen met de voorbijkomende Gentenaars letterlijk de sporen van de mobiliteit van de toekomst, met modeltreintjes en trams.